2013. február 27., szerda

Huszárcsákó


Többen kérdeztétek, hogyan készítsenek huszárcsákót.
Szinte minden évben gyártok több vagy kevesebb huszárcsákót és a lányoknak pártát. Így annyira leegyszerűsítettem, amennyire csak tudtam. 
Piros és egy kevés fekete karton és a díszítés szerint kokárda, arany vagy sárga zsinór, esetleg néhány tol, vagy színes papír Ennyi kell majd.
Először leszabom a piros kartont, egy cca. 12 -18 cm széles csíkot vágok le az 50×70-es kartonból. Ezt próbálom rá a gyerek fejére. Azonnal bele is írom a gazdája nevét is.
Eddig olyan csákókat készítettem, ami fölül szűkebb. Annyi az egész, hogy, miután a gyerek fejére igazítottam a papírcsík alsó szélét, fölül szűkebbre húzom. Ettől erősen ék alakú lesz, de ezt később levágom.

Most, hogy alaposabban utána néztem, olyanokat készítettem, ami fölül szélesebb. Úgy készül mint az előző, csak fölül bővebbre engedem a papírt. Most a csákó tetejénél fog a papír túllógni.  Ezt csak le kell vágni. Tűzőgéppel összetűzöm több helyen is. 
A tetejét egyszerűen nyitva hagyom. Nem küzdök vele. Akárhogy ragasztgatom mindig kinyílik. Ettől egyből tákolt lesz az egész. Arról nem is beszélve, mennyi munka! 
A csákó ellenzőjét fekete kartonra megrajzolom, fülecskéket hagyok a ragasztáshoz és kivágom. Minél sűrűbben vagdalom be, annál szebb lesz az íve. Minél hosszabbra hagyom, annál egyszerűbb felragasztani.  Ez a legmacerásabb az egészben! 


Igazából ennyi az egész. Innentől kezdve csak díszíteni kell.
Innen
Mit tegyek rá, ami jellegzetessé teszi? Forgót, rohamszíjat, csákórózsát, vagy mindezt egyszerre?

A forgót akár tollból is feltehetjük, vagy akár papírból is. 
Nemzetiszínű papír csíkokat szabok le, színenként 2-2-2 centivel keskenyebbet. Összefogom és sűrűn bevagdosom. Az olló hátával meghajlítom és elkezdem egyenként feltekerni. Amint a piros végére érek hozzá ragasztom a fehéret, tekerem, tekerem, majd jön a zöld. A végét is összeragasztom, jól összenyomom, hogy ellapuljon. Ezt így leírni körülményesebb, mint megcsinálni. Végül odaragasztom  a csákó tetejéhez.  Elé ragasztom a csákórózsát, egy csini  kokárdát.
A viharszíjat legegyszerűbb valamilyen szegőből, zsinórból vagy bortniból elkészíteni.
A csákó elejéhez tűztem fel, tűzőgéppel.


2 megjegyzés: