2015. október 11., vasárnap

Mákkirálynő lakodalma, meseillusztráció

Az Apácai Kiadó "Képzelet világa" sorozatából tanítok már időtlen idők óta. Igaz eddig a a legkisebbek az ötödikesek voltak. Most a harmadiksok.
A negyedikes tananyagban szerepel a "Mákkirálynő" című Maria Kownacka mese. 

Ehhez a meséhez készítünk illusztrációt. Új lehet az illusztráció fogalma. Anyanyelv órán már előkerült, most rajzórán is. Nem is az a fontos, hogy mit jelent. Hiszen rengeteget láttak már, jól ismerik. Lehet, hogy csak az elnevezését nem tudták még. 
Inkább az a lényeges, hogy milyen jelenetet, szereplőt választanak. Mi alapján választanak jelenetet az illusztrációhoz.

Maria Kownacka: Mákkirálynő

-Nagy újságot mondok- rontott be a házba Mütyűr.-Királykisasszony érkezett a kertünkbe.
-Hol van? Mutatsd!-pattant fel Macilla.
-A kerítés mentén. A koronás mákgubó. S a tavaszi fehér mákvirágok most fekete mákszemként zizegnek benne.
-És nem tudod, van-e már királyfi? Mákszemet vetett-e már valaki rá?
Igen, de nem mákszemet. Dióbél királyfi kérte meg a kezét. Már ki is tűzték a lagzi napját. A Hájas tészta fogja az ifjú párt összeadni, s a Baracklekvár meg a Mazsola lesz a két tanú. Násznépnek meghívták a Póréhagymát, a Petrezselymet s a Paszternákot és a Vöröshagyma lesz az ajtónálló...
-Bizony- fűzte a szót Macilla- s a Hőscincér lesz a pincér. Tücsök lesz a hegedűs, Szúnyog lesz a flótás, Büdösbogár a bőgős, Dongó lesz a kontrás.
Mindjárt dünnyögni kezdte a lakodalmas éneket:
Házasodik a Dió,
A Mákgubót kéri,
Izeg- mozog a kis Bors
Vőfély akar lenni,
Tücsök lezs a hegedűs,
Szúnyog lesz a flótás,
Büdösbogár a bőgős,
Dongó lesz a kontrás...


Óraterv

Iskola neve: 
A pedagógus neve: 
Műveltségi terület: Művészetek
Tantárgy: Rajz és vizuális kultúra
     Osztály: 4.b
Az óra témája: Illusztráció készítése- Maria Kownwcka: Mákkirálynő c. meséhez
     Az óra cél- és feladatrendszere: Illusztráció fogalma. Irodalmi mű hangulatámúnak visszaadása-
Az óra didaktikai feladatai: Ismeretek rendszerezése, alkalmazása, új ismeretek szerzése
Tantárgyi koncentráció: Környezeismeret, anyanyelv, olvasás
Felhasznált források: Imrehné Sebestyén Margit: Képzelet világa rajz és vizuális kultúra, 4. évf
Dátum: 2015. szeptember 


Időkeret
Az óra menete
Nevelési-oktatási stratégia
Módszerek
Tanulói munkaformák
Eszközök
2 perc
Szervezés


vetítő
rajzfelszerelések
illusztrált könyvek
mákgubók







Mese illusztrációt fogunk készíteni.

célkitűzés
tanári közlés



Mit jelent az "illusztrácó". Hol találkozunk vele?
tanári kérdés
megbeszélés
frontális osztály munka
-a tanulók padjára készített könyvek segítségével beszéljük meg az illusztáció fogalmát
illusztrációk- illusztrált tankönyvek, mesekönyek kikészítve a tanulók padján
8 perc
Mese bemutatása.
Mria Kownwcka: Mákkirálynő
Mese feldolgozása - a szempontok alapján.








Technikai megbeszélés-
Hangulat kifejezése
Felület kitöltése
Zsirkréta technika
tanári bemutatás
megbeszélés











megfigyelési szempontok:
- kik a szereplők
- milyen eseményről szól
- milyen a mese hangulata
- hogy nézhettek ki a szereplők




Hangulat- színek, mozdulatok.
Zsírkréta rajz technikája.
Szómagyarázat:
  • büdösbogár
  • dongó
  • hőscincér- képek a bogarakról, rovarról.
  • pasztinák
  • hájas tészta
  • flótás
  • bőgős
  • kontrás




Mákgubók-bemutatása. Alakja, szerkezete, színe.

Illusztrációt készítünk, a Mákkirálynő lakodalmáról. Zsírkrétával fogunk dolgozni!
Tanári közlés

rajzlap, rajztábla, zsírkréta
25 perc

Alkotó munka
alkotó munka
tanári korrektúra

10 perc
Értékelés

Szempontok:
  • Mese hangulatának megragadása.
  • Felület kitöltése, kompozició.
  • Szereplők ábrázolása.
Az elkészült alkotásokat a táblára tesszük ki.
 
"A kerítés mentén. A koronás mákgubó."


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése