2015. október 3., szombat

Tanulmányrajz, most a cipőmről

A hatodikosokkal tervezésbe fogtunk . Cipőt tervezünk, majd a világban hagyott lábnyomunkat is megrajzoljuk. De legelőször tanulmányrajzot készítettünk a cipőnkről.
Egy füst alatt tisztázzuk a tanulmányrajz fogalmát, célját. Tisztázzuk, hogy ez még nem a műalkotás, ez a szükséges előtanulmány. Hogy megismerjük, begyakoroljuk, bennne legyen a kezünkben az a forma, amit aztán felhasználunk a műalkotáshoz. Célja, feladata van. Nem csak maga a tárgy lerajzolása.
 Az az ideális, ha meg is nézünk néhány tanulmányrajzot. Az interneten sokat találunk. Nem csak a tanulmányrajzot, de a remekművet is, ahol felfedezhetjük azt a bizonyos részletet. Érdemes keresgélni! A legnehezebb talán a legcélravezetőbbet kiválasztani.
Innen


Megfogalmazhatjuk úgy, hogy természet után készülő leíró jellegű képzőművészeti vázlat. 
Ezt azért nem árt érthetőbbé tenni. Legfontosabb, hogy azt rajzoljuk amit látunk, nem azt amit tudunk! Ez akkor szokott megtörténni amikor lepkét, falevelet, gesztenyét vagy valami nagyon sokszor rajzolt, a tudatunkban és a kezünkben már motívummá alakult formát rajzolunk. Arra a cipőre/gesztenyére/levélre hasonlítson, ami elöttünk van. Mitől fog hasonlítani? Elsősorban a formája, szerkezete és arányai miatt. Ha a fő tömegekek felvázolása jól sikerült a részletformák már maguktól a helyükre kerülnek. 
Grafitceruzával szoktam kezdeni a tanulmányrajzokat. (Amint ezt megtanultuk a golyóstollal is megpróbálkozunk.) A vázolás technikáját is megtanuljuk. Meg is mutatom. Nem maga a végeredmény miatt, hanem a megfigyelés és a rajzolás menete, a mozdulatok miatt. Mondom és mutatom. Mondom, hogy mit figyelek meg először azon a modellen, hova, hogyan helyezem el a rajzpapíron. Ha feladat, a vetett árnyékokat is felvázolom. Mert az is a kép része. Nem lóghat le a lapról. A nagy formák után a szerkezetet és a részleteket figyelem meg.  Lendületes, halvány keresgélő vonalakkal dolgozunk. Nem nagyon radírozgatunk. (Legalábbis szeretném.) A szemünk a sok-sok vonal közül kiválasztja a jókat. Megmutatom azt is, hogy magamtól távolabb taratva nézem meg a rajzot. Jó-e, olyan-e? Ha elégedett vagyok, a helyesnek ítélt vonalakat megerősítem, tovább fejlesztem. Végig hansúlyozom, hogy egyszerre fejlesztem az egész rajzot! Nem egy részletet kezdek el alaposan véglegesre kidolgozni, mert az nem lesz jó. Portré rajzolásnál szoktam látni, hogy rajzolnak egy gyönyörűséges szemet, és aköré utólag az egész fejet.

Az asztal közepére kitettünk néhány sportcipőt, a lányok egy bokacsizmát. A feladat, tanulmányrajz készítése, közvetlen megfigyelés alapján. Azt a cipőt rajzoljuk, ami elöttünk van, arra kell minnél jobban hasonlítania. 
Grafitceruzával dolgoztunk. Néhányan nagy merészen színest is használtak. 
Igazán jól dolgoztak, sok remek kép született!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése